duminică, 20 ianuarie 2013

Despre adevăr şi înşelare

            

Povaţă
        
 “Veseleşte-te cu cei ce se veselesc şi plângi cu cei ce plâng, căci acesta este semnul curăţiei. Fi bolnav cu cei bolnavi. Plângi cu cei păcătoşi. Bucură-te cu cei ce se pocăiesc. Fi prieten cu toti oamenii, dar fi sigur în cugetul tău. Fi părtaş la pătimirea tuturor, dar cu trupul tău fi departe de toate.De nu eşti făcător de pace, fi măcar iubitor de îmbunare.De nut e poţi strădui, fă-te măcar în cuget netrândav. De nu eşti biruitor asupra păcatelor, măcar să nut e mandreşti faţă de cei vinovaţi. De iubeşti blândeţea, rămâi în pace. Şi de te vei învrednicii de pace te vei bucura în toată vremea. Caută înţelepciunea şi nu aurul. Îmbracă-te în smerenie şi nu în mătase.” (Cuvinte despre nevoinţe ale Sfântului Isaac Sirul, Filocalia X).

Despre adevăr şi înşelare

        „Tatăl nostru, Care eşti în ceruri… şi ne izbăveşte de cel rău”. Noi facem această cerere ori de căte ori rostim rugăciunea Tatăl nostru.

Şi de ce o facem ? Pentru că dorim să ne izbăvim de uneltirile celui rău, ale diavolului, dar şi de tot cel ce are voinţa rea şi care este astfel rău.

Dar oare dorim cu adevărat acest lucru, sau mereu ? Nu ! Căci adeseori căutăm să slujim păcatului care se arată în chipul a diverese plăceri ori avantaje, sau ca mijloc eficient de rezolvare a problemelor, adică ne înşelăm.

Suntem zilnic şi în multe chipuri înşelaţi. Dar de cine? În primul rând de cel rău, de diavolul, care lucrează prin duhurile lui necurate, prin oamenii de lângă noi, prin gânduri,prin simţămintele inimii,prin vise, prin năluciri, prin trup, prin lucrurile şi făpturile lumii, dar nu ca un stăpân a toate : la oameni, acolo unde au cale liberă prin păcatele lor, iar la lucrurile neînsufleţite , ori la făpturile necuvântătoare unde li se îngăduie de Dumnezeu.

Înşelarea este despărţirea de Dumnezeu ; şi ea a venit în lume ca urmare a păcatului primilor oameni şi se menţine prin păcatele noastre, vindecându-se prin refacerea legăturii cu Dumnezeu, adică prin ascultarea de Hristos şi de Biserica Sa.

Cea mai mare înşelare este a te crede liber de înşelare ; unii se socotesc de pe acum sfinţi, alţii zic că se descurcă şi fără Hristos şi Biserica Sa şi fără Tainele ei, alţii cad în fanatism, socotind calea personală de mântuire cea adevarată.

Dar şi noi care vrem să urmăm tradiţia Sfinţilor parinţilor noştrii bolim de înselare în diferite chipuri cum sunt : ura, mânia, cuvinte nesocotite, invidia, nerăbdarea la slujbe bisericesti şi la rugăciune, judecarea aproapelui, bănuiala, clevetirea etc.

Să luăm aminte la înşelarea în lucrarea rugăciunii care poate fi foarte gravă.

Cum trebuie să ne rugăm ? Cu luare-aminte la cuvintele rugăciunii , dar fără a ne închipui pe Dumnezeu ori pe sfinţi şi fără a filosofa.Filosofarea în rugăciune depărtează atenţia omului  de la Dumnezeu, îndreptăndu-i atenţia spre tema cugetată.

Mare primejdie este imaginaţia la rugăciune, omul închinându-se imaginatiei sale şi nu lui Dumnezeu ;   cel ce se roagă astfel poate ajunge la îndrăcire şi la boli psihice.

În vremea rugăciunii el îşi imaginează Împărăţia lui Dumnezeu ori locul de osândă, pe Mântuitorul, pe Maica Domnului ori pe sfinţi şi se aprind de o evlavie falsă privind la propria sa imaginaţie, pe care o modelează după mintea sa, dând loc uşor şi celei diavoleşti ; aceasta se înfierbântă cu o râvnă falsă îşi aprinde sângele şi închipuirea , căzând în fals extaz, în amăgirea de sine, în mulţumire de sine, făcându-se pradă înşelării diavoleşti.

Dintre ei unii ajung proroci mincinosi sau după o viaţă aparent duhovnicească cad în păcate mari.

Noi trebuie să ne rugăm fără închipuire, crezând că Dumnezeu ne priveşte şi ne judecă cu iubire;iar dacă El va vrea să dăruiască cuiva o vedenie o va face fără conlucrarea imaginaţiei celui în cauză şi cu roadele Duhului Sfânt în inima lui.

Să ne rugăm trecând vama imaginaţiei şi vama raţiunii căzute, căutând la iubirea lui Dumnezeu, dar şi la dreptatea Lui, căutând statornicia în rugăciune, pacea sufletului, inima înfrântă şi smerită, plânsul duhovnicesc, vederea propriilor păcate şi responsabilităţi şi nu pe ale altora;cei ce vorbesc de iubirea lui Dumnezeu neglijând smerita cugetare şi plânsul duhovnicesc, mai ales căzând în păcate mari, se află în înşelare.

Prin rugăciune, smerenie, osândirea de sine şi nu a aproapelui dar în acelaşi timp păzindu-ne de el, ne păzim de înşelarea diavolească.

Înşelarea diavoleasca înseamnă stăpânirea diavolească, care poate avea forme grave ca: posedarea minţii, când omul socoteşte adevărate învăţături străine de Evanghelie, posedarea trupului, când trupul suferă de plăceri exagerate şi perverse ori de neputinţe fizice, fără cauze trupeşti(oboseală, răni, simptome de boală fără germeni bolii) adevărate sau chiar de mişcări dezordonate şi înfricoşătoare, spasme.

Despre asemene cazuri de posedare a trupului avem exemplu în pericopele evanghelice; dar şi în zilele noastre există demonizaţi, atât cu trupul , cât şi cu sufletul; văzând-o mai uşor în cei posedaţi cu trupul să o înţelegem şi în cei cu sufletul, şi să o înţelegem chiar şi în noi.

Sfinţii Părinţi ne învaţă că duhurile necurate pot intra chiar şi în trupul omului, dar nu în sufletul lui; pe suflet îl războieşte din afară;iar diavolii lucrează în om în măsura în care omul le dă drepturi, păcătuind.

Să luăm împotriva lor armele pe care Domnul ni le-a dat: rugăciunea şi postul. Şi nu numai pe ele ci şi toate virtuţile; dar acolo, unde se lucrează o virtute, se lucrează şi celelalte şi invers, acolo unde se lucrează o patimă răsar şi celelalte.

În rugăciune se cuprind toate faptele bune ale omului, iar postul conduce la răstignirea faţă de lume şi la dăruirea faţă de Dumnezeu.

Să lucrăm rugăciunea în chip neîntinat şi   curat,  iar postul  ca o jertfă adusă lui Dumnezeu, nu ca o dietă sau un scop în sine.

Rugăciune, postul şi toate faptele bune îl fac pe om bineplăcut în faţa lui Dumnezeu, dar numai în Biserică, în unirea cu Sfintele Taine, cu întreaga biserica şi cu Dumnezeu Însuşi, iar cel ce nu ajunge aici este pe cale înşelării.

În înşelare sunt cei ce zic: eu mă rog acasă, nu am nevoie de Sfânta Liturghie; dar în Sfînta Liturghie este prezent Hristos şi lucrător prin Sfintele Taine şi prin taina cuvântului.

În Sfânta Liturghie ni se aprind inimile şi ni se deschid ochii minţii.

Prin Sfânta Liturghie suntem în comuniune şi unire cu întreaga biserică, care este Trupul lui Hristos.

De Dumnezeu nu ne apropiem ca indivizi separaţi , ci ca membrii ai Bisericii  încorporaţi la Trupul lui Hristos.

Chiar biserica ca locaş are o mare importanţă, ca închipuind Împărăţia lui Dumnezeu şi având prin sfinţire un har deosebit.

Iar înaintea  Sfântului potir cu Sfintele lui Hristos Taine şi prin Împărtăşirea cu Ele suntem în locul şi în starea la care am fost destinaţi de Dumnezeu la Începutul creaţiei; adică înaintea lui Dumnezeu şi în comuniunea cu El, prin Dumnezeu - Omul: Iisus Hristos. Mare este Taina Sfintei Liturghii şi la ea ajunge cel ce este purtat de Duhul Adevărului; de aceea mare păcat este lipsirea nebinecuvântată de la Sfânta Liturghie, şi mare primejdie.

  

    Mânăstirea Sadova, Dolj










  

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu